I dagens globaliserte økonomi er det viktigere enn noen gang for bedrifter å knytte seg til internasjonale underleverandører, samarbeidspartnere og talentfulle fagfolk fra hele verden.

Å ha nettsiden på engelsk, åpner dørene til et større marked. Det har Frameworks erfart.

Tekst/foto: Birte Hegerlund Runde

- Over 30 % av nettsidene vi lager er på engelsk, sier Geir Arntzen Andrew som driver digitalbyrået Frameworks som tilbyr digitale nettsider og løsninger for andre.
Å ha engelsk nettside kan være en smart strategi for bedrifter i Arendal av flere grunner. Både for å bedre søkeoptimaliseringen på nett (SEO), for å vise profesjonalitet, trekke til seg dyktige ressurser, få mer salg og for å kommunisere at du er internasjonalt konkurransedyktig.

Geir Arntzen Andrew, som driver digitalbyrået Frameworks, mener det er veldig viktig å ha vesentlige deler av nettsiden på engelsk.
Geir Arntzen Andrew, som driver digitalbyrået Frameworks, mener det er veldig viktig å ha vesentlige deler av nettsiden på engelsk.

Flere samarbeidspartnere
Engelsk er det mest brukte språket i et internasjonal forretningsliv. Ved å tilby en engelsk nettside kan bedrifter i Arendal vise seg selv som potensielle samarbeidspartnere for både utenlandske underleverandører og kunder. Dette åpner dørene for nye forretningsmuligheter og kan bidra til å styrke bedriftens konkurransekraft. I følge Nord-Europas sjef for Pay Pal, Jonas Bredings kommentar i Finansavisen, vil bedrifter med engelsk nettside vokse dobbelt så fort som de som kun opererer innenfor landegrensene.

Talentfull arbeidskraft
Morrows etablering i Arendal har åpnet øynene for kommunen når det kommer til å være en attraktiv region for internasjonalt dyktige folk. Ansetter du en utenlandsk ressurs, er sjansen stor for at det flytter en ekstra voksenperson med denne – som også ser etter jobb. Bedrifter som ser etter dyktig arbeidskraft, kan miste en kompetent søker dersom nettsiden deres kun er på norsk.

Peder Tellefsdal i Innoventi mener det ikke er nødvendig med en engelsk nettside om du kun ønsker å nå frem til norsktalende.
Peder Tellefsdal i Innoventi mener det ikke er nødvendig med en engelsk nettside om du kun ønsker å nå frem til norsktalende.
Innoventi, som driver kommunikasjon og PR for Morrow, er bevisst på at det er naturlig å ha denne på engelsk siden Morrow skal kommunisere at den er en internasjonal batteribedrift.
- Men om målgruppen din kun er norske, og det er denne gruppen du ønsker å henvende deg til, bør du ikke ha nettsiden på engelsk, tilføyer Peder Tellefsdal i Innoventi.

- Poenget er å vite hvem målgruppen din er. Men stadig flere oppdager at målgruppen er mer internasjonal. Da bør du få større mulighet av å kommunisere på engelsk, presiserer han.

Finn ut hvem du vil nå frem til
Mange gruer seg til å begynne på jobben med å oversette nettsiden, men Innoventi betrygger bedriftene med at det trenger ikke å være så komplisert. Egentlig er det nok med en meny og en oversikt over hva du tilbyr og hvem du er, i tillegg til kontaktinfo på engelsk. Med unntak dersom det er spesifikke tjenester eller produkter de tilbyr som er relevant å presentere på engelsk.

- Det er jo en øyeåpner for oss at vi nettopp har lansert ny nettside selv – på norsk, sier Pettersen og ler.

Sidsel Pettersen i Innoventi har på «to do-listen»  at hun bør ha et engelsk resyme på nettsiden.
Sidsel Pettersen i Innoventi har på «to do-listen» at hun bør ha et engelsk resyme på nettsiden.