Sparebanken Sør gikk av med seieren i konkurransen om tittelen som årets markedsfører for sin nye reklamefilm på syv ulike dialekter under årets Grønn Suksess Smitter i regi av Aust-Agder Markedsforum og Arendal Næringsforening.
De to andre nominerte var Stine Sofies Stiftelse og caravanselskapet Ferda.
- Vi gjorde noe som er modig. Vi turte å være så langsom i det raske. Men vi ante ikke at det ville får den effekten den har fått, sier sjef for digitale medier i Sparebanken Sør, Elisabeth Austad Asser.
Hyggelig å bli verdsatt av fagfolk
Kommunikasjonsteamet trodde ikke sine egne øyne da de sjekket de første seertallene fra den to minutter lange filmen de la ut på YouTube. Til og med som reklame før andre YouTube-filmer, var det overraskende mange som valgte å se hele filmen, i stedet for å hoppe over reklamen etter de bundne 6 sekundene.
Det er kristiansandsfirmaet S&BN som står bak filmen.
- Det er utrolig hyggelig å få en slik anerkjennelse, og spesielt å få en slik anerkjennelse av andre markedsførere og med så verdige mednominerte. Det betyr noe å bli verdsatt av fagfolk, sier Austad Asser.
Lokalt og nært
Digital markedsfører i Sparebanken Sør, Alina Røysland, merker at den nære og lokale måten å henvende seg til publikum på, gir resultater.
- Spesielt i Arendal har vi blitt lagt merke til, presiserer hun.
Filmen finnes på dialektene fra Jæren, Lista, Mandal, Kristiansand, Setesdal, Arendal og Grenland.
Markedssjef for Sparebanken Sør, Trond Skjæveland, presenterte relasjonsbanken i forkant av kåringen, hvor han viste at Sparebanken Sør over lengre tid har jobbet for å være nært på folk. En bank lokalsamfunnet har et forhold til, og hvor nærheten til kunden er til stede. Banken ønsker å være en aktør i det lokale samfunnslivet, og bli sett på som en bank som følger deg livet gjennom.
Ordfører Robert Nordli overrakte utmerkelsen Årets Markedsfører 2017.
110 deltagere på årets Grønn Suksess Smitter