Det var trangt om plassen da Arendal Næringsforening og Aust-Agder Markedsforum gikk sammen og arrangerte frokostmøte hos Innoventi tirsdag morgen.



- Det er veldig gøy å arrangere noe når det kommer så mange! Strålte daglig leder av næringsforeningen, Morten Haakstad.

Sammensetningen av mingling, god kaffe og deilig mat, er perfekt. Når man i tillegg til dette putter på noen interessante foredragsholdere om et viktig tema i et morsomt møterom, - ja da kan det ikke bli bedre!


Tema for frokostmøte var å lære hva god design kan bety igjennom konkrete, lokale eksempler. Alle de tre foredragsholderne understreket viktigheten av riktig og god design.


Skilting og orienteringsstrategi er viktig: Først ute til å snakke om egne jobber og erfaringer var daglig leder av firmaet Elkemo, Elke Tunold. Hun kunne fortelle at det er svært viktig med riktig skilting. Og det er ikke alltid like lett…
- Da vi flyttet inn i Havnegården i Barbu for tre år siden, var det nesten umulig å finne inngangsdøren. Vi fikk jobben med å lage tydelige skilt, - og jeg er ganske sikker på at de fleste kommer seg greit inn i bygget nå. -Riktig skilting gir altså god butikk! Man vil jo ha kundene inn døra enten de er fysisk eller online, sa Tunold.


Vær tydelig: Skilting er kanskje noe vi går og tenker på til daglig, men noen har sannsynligvis gjort det for oss.
- Akkurat nå holder vi på å designe skilt til en ny ungdomsskole på Rygge. Da er det viktig å gi målgruppen det de trenger for å få en lett hverdag slik at de ikke surrer bort tid til å finne frem. Dette gjelder også i forhold til skilting på en flyplass. - Skiltingen til gaten og WC skal være tydelig! mente Tunold.


Voldsdemper: Tunold kunne også fortelle at riktig skilting kan få ned volden rundt om.
- Det er gjennomført en undersøkelse på dette. Ved en legevakt i London gikk uprovosert vold redusert med hele 50 %. Skiltene hadde da god design, var tydelige og hadde gode farger, opplyste hun.


Komponenter i ny design: Andremann ut på frokostmøtet var Karl Marius Norschau fra Meyer Norschau design AS. Han dro oss med inn i en verden av komponenter til redningsbåtene hos Norsafe, og forklarte hvordan de sammen med kunden hadde kommet frem til en spesiell nakkestøtte som var bedre og billigere enn den de brukte før.
- Jeg mener de reduserte utgiftene med en halv million kroner i året med vårt nye design, sa han.


Ny IBIZA-design: Videre kunne han fortelle at de har designet en helt ny båt-serie til IBIZA.
- Da vi startet på dette fikk vi ofte spørsmål om hvorfor endre på noe som selger så godt? Til det er svaret at man stadig vil ha endring. Og da er design avgjørende for å lykkes, mente han.
Men design alene er ikke avgjørende. - Det som ofte er avgjørende er at konseptet blir forankret hos forhandlere før det lanseres, sa Norschau.
Se presentasjon av det nye båtkonseptet som ble gjort for forhandlerne før lansering her:


Mobile is-barer: Firmaet hans har også utviklet mobile isbarer gjennom Francon, som igjen leverer til Hennig Olsen is i Kristiansand.
- Nå har vi ute 17 slike isbarer, og stadig har de omsetningsrekord! Fortalte han forsamlingen.
God kvalitet = god butikk: I løpet av det tredje foredraget fikk vi en nøye gjennomgang av hvor viktig det er å ha en god hjemmeside.
- Det finnes mange billige løsninger i markedet som kun har som fordel å gå kjapt ut på nettet. Men jeg vil selvsagt si at en gjennomtenkt og god hjemmeside fører leseren dit han eller hun vil i løpet av kort tid. - God kvalitet er god butikk! Sa Alexander Fjelldal fra vertskapsbedriften Innoventi.

Sammen med kunden: Den grafiske designeren fra Innoventi forklarte på en god måte hvordan de sammen med kunden arbeider frem en hjemmeside. Han var innom kartlegging av behov hos kunden, utforming og hvilke budskap som er viktig.
Innoventi har mange tunge aktører på kundelisten. Både Agderforskning, Agder Renovasjon, Gard, og Markedskraft er noen eksempler, og Alexander Fjelldal viste eksempler på deres forskjellige behov og hvordan dette vises på hjemmesidene til bedriftene.
Konklusjonen på alle innleggene kan oppsummeres i følgende:

God design er god butikk!
God design er god butikk!

Takk for et stort oppmøte, - og så håper vi alle fant bilene sine etter møtet...!


Tekst og foto: Torunn N. Tinghaug