Agderposten gikk i dag offentlig ut og fortalte at de lenge har jobbet med å bygge et stort system for å analysere sine lesere på alle digitale plattformer. En systematisk innsamling av store mengder informasjon, kalt Big Data.
Ved hjelp av spesialtilpasset data teknologi analyserer de informasjon og spor som digitale lesere legger igjen på deres nettsider. Agderposten kan deretter skreddersy denne informasjonen til sin sine annonsører. Annonsørene kan bli langt mer målrettet i sin kommunikasjon og leseren vil få opp markedsføring som faktisk interesserer. Denne innsamlingen av Big Data vil skape et verdifullt verktøy for alle som jobber med kommunikasjon, og bygger utelukkende på informasjon fra Agderpostens og lesernes eget miljø. All informasjon stammer fra data i nå-tid, noe som gjør alle analyser meget presise.
Presentasjonen ble gitt av Administrerende direktør Øyvind Klausen og Digital traffic manager Tor Helge Løvåsen. Møtet var arrangert i av Aust-Agder Markedsforum.
Dette er Big Data:
Stordata (fra engelsk big data) angir datasett som er så store eller komplekse at det er vanskelig å analysere disse med vanlige dataprosesseringsverktøy. Når datamengdene blir store, medfører det utfordringer i innsamling, lagring, søking, deling, utveksling, analyse og visualisering av data.
Ordet stordata benyttes i stor grad som et markedsføringsbegrep fra selskaper som har utviklet teknologi som er i stand til å behandle slike datasett. (Kilde: Fritt etter Wikipedia).
Om Agderposten:
Agderposten Medier AS er Sørlandets største mediekonsern, med hovedkontor i Arendal. Agderposten Medier AS består av seks aviser hvor Agderposten og Varden er de største. Konsernet omsatte for 414 mill. kroner i 2013 og har cirka 240 årsverk.
Agderposten utgis av Agderposten AS og dekker hovedsakelig Aust-Agder fylke og har 62.000 daglige lesere i papiravis, desktop og mobil. Opplaget er 19.853 (2013).
Agderposten Medier AS eier også Telemarks største avis Varden (100%), som har 73.000 daglige lesere på alle plattformer. Opplaget er 21.476 (2013).
Agderposten Medier AS eier også lokalavisene Lillesands-Posten (100%), Vennesla Tidende (100%), Grimstad Adressetidende (98%) og Demokraten (100%). Ved siden av avisdrift driver Agderposten Medier lokal-radioen ”Radio P5” gjennom selskapet Radio Agder AS. Kilde: Agderposten.
Alle foto: Aust-Agder Markedsforum